Welcome to My Blog,Have a Nice Journey. Do Follow Me :D

22/12/2013

PROGRAM KEMBARA ILMU & KEMBARA MUSLIM


SUBHANALLAH. Dah lama tak update blog. Ni nak cerita pengalaman sikit sebanyak sewaktu cuti :)


ALHAMDULILLAH , baru pulang dari program Kembara Muslim dan Kembara Ilmu anjuran PUSAT PENGAJIAN AL QURAN SISTEM INDIVIDU (PUPAQSI) dengan kerjasama 4X4 BLACKWIND ADVENTURE TEAM (B.A.T).
Program ni memang khas untuk remaja Muslim yang suka aktiviti lasak atau nak mencuba sesuatu yang baru. Para peserta juga didedahkan dengan cara kehidupan seorang musafir. Sepanjang program, peserta akan menaiki kenderaan pacuan 4 roda (4x4), dari Kuala Lumpur-Selangor-Perak.

Banyak tempat-tempat yang bersejarah & istimewa yang kitorang lawat. Antaranya:

1.BUKIT MALAWATI
 -melawat muzium Kuala Selangor
 -melawat Batu Hampar, tempat Sultan memerhati kawasan takluk baginda.

2.KILANG MASRI,SEKINCHAN
 -tengok sendiri proses pembuatan kerepek, bahulu & banyak lagi

3.TIBA DI HOMESTAY AIR MANIS
 -taklimat ringkas aktiviti di homestay dari tuan rumah
 -aktiviti air ; memancing, menggagau ikan dalam lumpur, bersampan, mandi kolam & banyak lagi

4.MELAWAT PANTAI BAGAN NAKHODA OMAR
 -pekena sikit mee udang sedap kaw-kaw :D
 -rasa keindahan suasana anugerah ALLAH s.w.t
 -waktu ni, peserta kenala, kejar dan tangkap IKAN BELACAK :)

5.MALAM BUDAYA
 -belajar bermain kompang dengan 2 rentak; rentak selawat Nabi & rentak utk perkahwinan.
 -belajar seni silat tari
 -belajar adatn resam & perkahwinan kaum Melayu di modelkan sendiri oleh para peserta Kembara Ilmu

Itu lah antara tempat2 yang kitorang pergi. Banyak lagi tempat yang kitorang kunjungi & nak kongsikan cuma boleh tahan nak tercabut jugak lah jari ni kalau taip semuanya :D
Kalau pembaca nak rasa pengalaman yang mencabar macam ni, boleh la join batch Kembara Ilmu yang seterusnya :) Boleh terus layari laman web PUPAQSI, www.pupaqsi.com

Semoga korang, para pembaca dapat informasi walau sikit dari perkongsian saya. Segala yang baik datang dari ALLAH s.w.t dan yang buruk itu dari salah saya sendiri. Wallahuallam.

16/12/2012

Azab Neraka Khusus Untuk WANITA

Assalamualaikum, ya akhi, ukhti :)
choose your path :)
Sebuah kisah dari zaman Rasulullah untuk kita semua supaya dijadikan teladan. Semoga terhibur :)

Saidina Ali menceritakan suatu ketika melihat Rasulullah menangis manakala ia datang bersama Fatimah. Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah menangis. Baginda menjawab :

"Pada malam aku diisra'kan, aku melihat perempuan-perempuan yang sedang diseksa dengan pelbagai seksaan. Itulah sebabnya aku menangis. Kerana menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan seksaannya."

Puteri Rasulullah SAW kemudiannya menanyakan apa yang dilihat oleh ayahandanya.

"Aku lihat ada perempuan yang digantung rambutnya, otaknya mendidih. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan kedalam tengkoraknya.

Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai keubun-ubunnya, di hulurkan ular dan kalajengking. Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.

Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta,di masukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung,  badannya berbau busuk kerana penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar(keldai), beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya. Sementara malaikat memukulnya dengan pentung dari api neraka," kata Nabi.

Fatimah kemudian menanyakan mengapa mereka diseksa seperti itu?
Rasulullah menjawab:

 Wahai puteriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh lelaki yang bukan muhrimnya.

*Perempuan yang digantung susunya adalah isteri yang 'mengotori' tempat tidurnya.

*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.

*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah kerana ia berhias  untuk lelaki yang bukan  muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.

*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka kerana dia memperkenalkan dirinya kepada orang lain dengan BERSOLEK DAN BERHIAS supaya kecantikkannya dilihat lelaki yang bukan muhrim itu.

*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangan ke atas ubun-ubunnya dihulurkan ular dan kalajengking padanya kerana dia boleh solat tetapi tidak menunaikannya dan (MENIPU) tidak mau mandi junub.

*Perempun yang kepalanyaseperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan yang merupai anjing ialah perempuan yang suka memftnah dan membenci suami.

Mendengar itu, Saidina Ali dan Fatimah pun turut menangis.

08/09/2012

Meneladani Wanita Ahli Syurga

~Assalamualaikum ya akhi,ya ukhti~



Kita mengetahui ada 313 orang Rasul dan 124 000 orang Nabi. Semua Nabi dan Rasul adalah lelaki.Memang tidak ada Rasul / Nabi seorang wanita. Tentu hal itu kehendak Allah.

Allah memberikan hak yang sama kepada lelaki dan perempuan bagi mencari keredhaan dan syurgaNya.
Dalam sejarah Islam, ada 4 orang wanita yg dikenali sebagai ahli syurga.

1.Khadijah Binti Khuwailid:
* Wanita pertama yang beriman kepada Rasulullah sewaktu baginda menerima wahyu pertama.
*Khadijah mendorong Rasulullah bersendirian dan beribadah diGua Hira' dengan menyediakan keperluan baginda.
*Menjadi muslimah sejati dengan keimanan yang kukuh kepada Allah dan RasulNya.

2.Fatimah Binti Muhammad:
*Hidup dalam kemiskinan.
*Bekerja keras membuat roti walaupub beliau adalah puteri Rasulullah.
*Beliau rendah hati dan seorang yg tawaduk.
*Tetap bersedekah kepada orang-orang yg memerlukan walaupun miskin.

3.Asiyah Binti Muzahim:
*Isteri Firaun.
*Tetap menjaga kesucian imannya walaupun hidup di bawah istana Firaun yg ingkar kpd Allah.
*Mengasuh dan membesarkan Nabi Musa yang dijumpai oleh dayang istana di Sg.Nil yang mengalir di belakang istananya.

4.Maryam Binti Imran:
*Sering duduk di mihrabnya bagi beribadat.
*Dirinya hamil tanpa suami kerana Allah ingin mengurniakan seorang bayi kepadanya.
*Diusir keluar dari kampung dan mengembara seorang diri sehingga waktu bayinya (Nabi Isa) lahir.


Selain daripada empat wanita itu, ada juga wanita mukminah lain seperti ahli sufi Rabiah al-Adawiyah yang beribadah semata-mata kerana Allah.

Syukran For Your Concentration On Reading.
Don't just keep in mind,but do accept it with open heart,
InsyaAllah.

25/07/2012

PANAS BARAN :O

Assalamualaikum readers ;)
Sifat pemarah atau panas baran adalah satu antara emosi manusia yang NORMAL :D Kemarahan yang tak dapat dikawal bukan saja kita dipulaukan, tetapi kita boleh dapat darah tinggi dan migrain :O 


Perubahan bila seseorang tu MARAH :O
-Wajah dan matanya akan berubah jadi merah.
-Anggota badannya akan bergetar sama ada pergerakan/percakapannya.
-Dia akan melakukan perbuatan yg tak sepatutnya spt merosakkan apa-apa yg berdekatan dgnnya.
-Orang yang sedang marah senang untuk mengucapkan kata-kata yg keji, memaki dan sebagainya.
-Pengaruh pd HATInya akan wujud perasaan dengki,iri hati & berdendam.

Cara berdepan dgn Orang yg Sedang MARAH :/
-Mendiamkan diri.
-Kenal pasti punca TANPA menaikkan lagi perasaan marahnya.
-Menegur dgn lembut.Ketahuilah, hanya kelembutan mampu mengalahkan kekerasan :)
-Jangan terlalu melayan kemarahan seseorang itu kerana akan menambahkan lagi perasaan itu.
-Bersiap sedia kalau kita dah tahu dia memang panas baran :)
-Jauhkan diri kalau dia terlalu berlebihan panas barannya.

"Belajar lah untunk memaafkan.Beri lah kemaafan supaya kita juga di maafkan."

Maafkan saya kalau entri ini ada yang terasa :D
Assalamualaikum :)

15/02/2012

Perjuangan yang Belum Selesai

 

Pertama kali aku menyertai perjuangan ini, aku merasakan hal yang sama seperti mereka yang tidak mengerti akan perjuangan ini.
Tetapi, aku terus belajar dan belajar dari kesilapan dan akhirnya aku menemui keindahan perjuangan itu.
Di situ lah aku mencipta ukhwah bersama mereka :) 
Di situ jugalah aku merasai kemanisan ukhwah yang sebenarnya. 
Aku belajar dan terus belajar di samping berjuang bersama mereka untuk mencari redhaNya.
Pelbagai konflik yg kami lalui bersama, dan kami mampu hadapi bersama :)

Hari semakin berlalu. Setiap insan memiliki kehidupan masing-masing.
Akan tetapi, kita lupa akan perjuangan tersebut.
Hati kita tidak lagi berjuang untuk mencari redhaNya.
Kita semakin angkuh atas perjuangan yg suci ini.
Dan kita, ukhwah ini semakin renggang. 
Kita semakin melupakan antara satu sama lain.

Engkau yang dahulu mengajarkan aku untuk bersabar , kini engkau pula yang tidak melakukannya.
Engkau yang dahulu mengajarkan tolak-ansur, kini engkau pula yang menunding jari.

Wahai sahabat perjuanganku. Aku sayangkan ukhwah ini. Jaga lah hatimu.
Jangan biarkan dirimu dikuasai amarah. Kuatkan kembali ikatan ini.

"Ya Allah, jagalah hati kami.Jangan biarkan kami kembali menjauhimu. Terangkan hati kami atas perjuangan ini."
~Aminn~

:')